Na początku była PINTA i prawdę mówiąc od Pinty wszystko się zaczęło. W 2011 roku grupka chłopaków tak samo zajawionych jak my, postanawia uderzyć w browarnicze giganty i otwiera pierwszą niezależną produkcję. W zadziwiającym tempie PINTA odnośni pierwsze sukcesy, sprzedaż ich piwa rośnie w zatrważającym tempie, a owoce ich pracy stają się bestsellerami. Czy to było impulsem do powstania kolejnych browarów tego typu w Polsce? Bardzo możliwe, a jeszcze bardziej możliwe, że to wywołało piwną rewolucję.

Słuchajcie! Fakty nie kłaMIO – według danych przygotowanych przez Deloitte Advisory Sp. z.o.o rynek piwowarski w Polsce należy do najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki! Przyczyną tego jest sukcesywny wzrost spożycia piwa i zmiana preferencji konsumentów, którzy wybierają coraz częściej słabsze alkohole. Polska branża piwowarska co roku przechodzi dynamiczne zmiany. Pomimo tego, że bardzo często dochodzi do zamykania zakładów piwowarskich w ich miejsce powstają nowe. Tendencją ostatnich kilku lat jest wzrost liczby browarów kontraktowych, rzemieślniczych i restauracyjnych w stosunku do zmniejszającej się liczby browarów przemysłowych.

Od kilku lat spożycie piwa w Polsce utrzymuje stabilny poziom, oscylując w granicach 98-99 litrów na osobę. To ponad 18 litrów więcej niż w 2005 roku! W światowym rankingu spożycia piwa na osobę, zajmujemy 5. miejsce i plasujemy się za Czechami, Niemcami, Austriakami i Estończykami, ale przeganiamy m.in. Irlandczyków i Belgów.

Polska jest trzecim producentem piwa w Unii Europejskiej. Na terenie naszego kraju funkcjonuje ponad 200 browarów, a na rynku pojawia się co roku kilkaset piwnych nowości. Poziom polskiego piwowarstwa i jakość wytwarzanego w kraju piwa są dziś jednymi z najwyższych na świecie, a browarnictwo stało się jedną z najbardziej innowacyjnych gałęzi przemysłu spożywczego.

Aktualnie piwa rzemieślnicze mają około półprocentowy udział w całkowitej sprzedaży wartościowej piwa w Polsce. Na pierwszy rzut oka nie wydaje się to dużo, ale trzeba pamiętać, że piwo to zdecydowanie największa spożywcza kategoria FMCG w Polsce, ze sprzedażą detaliczną przekraczająca 15,5 mld PLN w 2017 roku.

W Stanach Zjednoczonych piwa rzemieślnicze stanowią już 23% wartości rynku, przy 12,7% wielkości produkcji.

Sprzedaż piw kraftowych w Polsce rozwija się niezwykle szybko, i od czerwca 2017 do czerwca 2018 ich sprzedaż zwiększyła się aż o 41%. Bardzo możliwe, że w miarę popularyzowania się piw kraftowych, dogonimy pod tym względem Stany Zjednoczone.

Danych statystycznych jest wystarczająco dużo, aby potwierdzić rewolucję piwną jaka odbywa się w Polsce. Interesujące jest, że coraz większa rzesza przedsiębiorców inwestuje w budowę własnych browarów prowadząc w ten sposób dywersyfikację, gdyż rzeczywiście własny browar może przynosić duże zyski. Świetnym przykładem jest postać pana Jakubiaka, znanego przedsiębiorcy i posła Kukiz 15′, który nie tak dawno ‘pozbył’ się swoich browarów regionalnych za równowartość 100 mln złotych. Całkiem sporo, nawet jak na posła.

Należy tutaj również wspomnieć o dużej ilości browarów kontraktowych, które tworząc własny brand wykorzystują czyjąś linię produkcyjną oraz o zyskującym w Polsce na popularności crowdfundingu, z którego coraz częściej zaczynają korzystać również nowo powstałe browary. Zresztą jest to na tyle interesujący temat, że postanowiliśmy mu poświęcić kolejny artykuł.